mittiveckandag

Jaha, idag fick jag lära mig ordet ...inte... Men vi börjar från början

Onsdag och ingen ledningsgrupp.

In i klassrummet bredvid. Eleverna där glada. Vi pratade om yrken, veckopeng och ordning och reda. Om ni visste vilka fiffiga lösningar barn på 9-12 år har på alla problem. Men, undrade dom, leken? Ska vi inte leka? Förra gången jag var inne hos dom såg jag hur svårt dom hade att ta i varandra. Alla var rädda att göra bort sig så jag hade en lek som egentligen går ut på att göra bort sig. Jag försöker avdramatisera lite. Leken går ut på att alla ställer upp på en rad och jag ställer frågor. Om vad som helst. Men, de får inte svara med ja...nej...eller kanske. Då åker dom ut. Sagt och gjort.
-"Leken börjar nu, vill ni vara med?" Ja, svarar alla och alla åker ut. Då,  först då förstår eleverna meningen med leken. Vi gör den igen och nu är de mer varsamma. Den här leken har jag helt enkelt plockat från "Parlamentet" i tv. En rolig lek som ger många glada skratt tillsammans. Helt plötsligt ligger inte fokus på att hålla sig ifrån varandra. Eleverna söker varandra för att få stöd. Hur kul som helst.

In till mina egna Änglar. Halva gänget på plats. Vi håller på med en elevundersökning på datan så dom har vandrat fram och tillbaka till datasalen under dagen för att alla ska få svara på frågorna.

Hela klassen till slut och vi pratar matsalen. Igår var det bra men två killar pratade med varandra trots att de satt vid skilda bord och då säger jag ordet inte. Sitt inte vid borden bredvid varandra. Vad händer?? 

De två grupperna går omkring i matsalen och letar två bord som är bredvid varandra. Ordet inte hörde de små Änglarna inte. Bara borden bredvid varandra. Så kan det gå. Allt gick bra i alla fall och vi hade fiskgratäng som inte är någon favorit hos de flesta men alla åt något.

Kluringen gjorde vi efter lunch...alla hade gjort den till idag. De redovisade olika räknesätt och klurigheter de råkat ut för och vi lärde av varandra, som vanligt.

Habib fick avsluta dagen. De är ihop nu. Habib och Paris. Nu blir det spännande i fortsättningen tror vi.

Kommentarer
Postat av: Alma

Haha, snygg blogg ;D

2008-11-19 @ 17:54:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0