Nu händer det saker

Ja, så var då Ramadan slut. Flera av eleverna var hemma idag och fler blir det imorgon. Flickan i klassen som fastat var med oss i matsalen idag och ett par av de andra påpekade att det är dags för henne att börja torka nu. Maten idag var kasslergratäng med ris. En av mina killar ville absolut inte äta, skyllde på att han hade ätit fyra (4) frukter men jag sa att grönsaker och smörgås var ett måste. Jag hoppas att föräldrarna tycker som jag? Det är svårt att stå sig även om man har fyra frukter i magen. I vilket fall som helst tog pojken smakbit av maten och gick genast och hämtade lite till. Bra gjort!

Dagen har varit kanonbra....vi har hunnit med massor. Bråk i matten börjar äntligen att sitta hos de flesta. En flicka sa med en ljudlig suck...."Äntligen! Fattar jag också. Då känner man som lärare en stor tillfredställelse.

Att förstå vad adjektiv är blir nästa stora utmaning. Komparera adjektiv gjorde det hela ändå mer förbryllande men jag vet att dom förstår så småningom. Vi pratade om att måla meningar med adjektiv. Pratläxan som består i att tala om ett intresse under två minuter pratade vi också om en del. Flickorna var på idrott och hade mina ord ringande i öronen, "Ta i är ni snälla! Pojkarna och jag jobbade med de Baltiska staterna samt Polen. Vi kommer inte att ha något prov på det här avsnittet men så småningom så blir det ett på Västra Europa.

Efter lunch läste jag i Habib....farmor och Habib hade varit och handlat och farmor hade, för att göra sitt liv lite spännande, stulit chokladkakor.....När Habib försökte förklara för sina kompisar så blev dom förargade på honom.....att skylla på sin gamla farmor.

Sedan gick pojkarna till idrotten och flickorna fick jobba med de Baltiska staterna. Själv passade jag på att rensa lite i skåp och lådor. Skönt att få undan lite saker. Dagen har varit kanonbra. På skolan i övrigt verkar det ha gått igång någon sorts maginfluensa. Bra att vi ligger lite avsides tycker jag.

Ja, det är måååndagmorgon....

Måndagen startar som vanligt med ett möte för personalen. Trevligt att träffas och bli lite uppdaterad på vilka som är sjuka och om man behövs någon annanstans under veckan. Onsdag och torsdag har vi fotbollscup på skolan. Där behövs alltid fler vuxna. Eftersom konferensen är inställd så blir vi förhoppningsvis många ute på eftermiddagen. Det kommer barn och vuxna från de två andra skolorna i närheten så vi behövs allihop.

Läxorna den här veckan har jag gett till fredag eftersom det är slutet på Ramadan och fler av eleverna kommer att vara lediga för att fira Muslimernas högtid. Jag tror att det stavas Eid men känner mig lite osäker på den stavningen.

Men läxorna är nyheten, pluralbildning av substantiv i engelska, mattekluring och pratläxa men på svenska den här veckan. Den läxan har jag inte gått igenom än men ska göra det i morgon.

Något som faktiskt slår oss allihop, och det redan före lunch, är att det är ovanligt tyst för att vara måndag. Det är fler av eleverna som påpekar det för mig, med en viss skärpa, du är bra på att gnälla, ge beröm också. Så jag slösar med berömmet ordentligt.

Efter lunchen ber jag eleverna beskriva sig själva med tio adjektiv. (Japp, vi går över på adjektiv nu). Här kommer tio adjektiv från en pojke och tio adjektiv från en flicka.

1, snäll
2, fotbollsgillare
3, brunhårig
4, rolig
5, grönögd
6, svensktalare
7, ljushyad
8, blyg
9, kamratlig
10, mattegillare


1, tjej
2, snäll,
3, blyg
4, fotbollsintresserad
5, fotbollspelerska
6, kamratlig
7, bollgillare
8, pianospelare
9, hårfixare

och sen kom det inget mer från henne.

Nu håller vi tummarna för att resten av veckan blir i ett lugnets tecken........

Prov och Joggen

Nu har vi fixat det. Nordenprovet, gick bra. De var lite spända. Vi har ju inte haft något annat än glosprov tidigare. Jag tror att de flesta insåg att de hade lärt sig det om Norden som jag tyckte var viktigt.

Sedan var det Skoljoggen, nej, glasspengarna skulle inte skänkas bort. De flesta hade en springpeng med sig. Jag skulle stå vid målet och dela ut vätska (vatten) vid målgång. Ner till övre fotbollsplan, upp igen, hade glömt kameran. Tog många mysiga bilder på änglarna när de stod vid starten.

Iväg......alla rusade iväg i full fart förutom dom som skulle gå. En av lärarna gick sist och en del andra var utplacerade runt banan. Själv ägnade jag mig åt att fixa till vattenmuggar med vatten i. Det är olika banor för de yngre och äldre barnen så ganska snart började de små dyka upp. Svettiga och lyckliga med andan i halsen. Nå, allt gick bra. Första kille som kom i mål för de äldre barnen såg ut att ha tagit ut sig fullständigt. Han mådde illa och hade ont överallt. "Sista chansen" stönade han. Och så är det, han går i år sex och nästa läsår byter han skola.

Sedan kom det ungar från alla håll. Glada med lite ont här och där, precis som det ska vara då man tagit ut sig. En sak gjorde mig riktigt arg....det hade varit lösa hundar i skogen. Absolut förbjudet. Dessutom hade det kommit en del konstiga kommentarer. "Killar är så rädda för hundar men flickor är det inte".  Trams säger jag. Vem vill råka ut för en lös stor svart hund när man springer i skogen? Spelar väl ingen roll vilket kön man har.Hur ska eleverna veta att de inte blir bitna? Nej, dagens tistel till hundägare som inte tar sitt ansvar.

Utvärdering i skoldagboken och sedan ner till lunch, hamburgare, mycket uppskattat. En flicka sa häromdagen faktiskt att "på fredag tänker inte jag vara sjuk". Som sagt, uppskattat med hamburgare.

Efter lunch ner till Centrum och bästa flicka och bästa pojke fick välja glass och de andra fick en Piggelin. Har blivit en liten tradition som jag tror eleverna tycker om. De uppskattar varandras insatser och hejar på varandra istället för att klaga. Ett härligt gäng.

Nu är det helg....men sedan kommer måndag och vi hörs igen......

Bråk, decimaler och procent

Ja, vi startade morgonen med den avskyvärda pratläxan.. det var inga problem med det. De flesta kunde. En pojke som varit i sitt hemland där han inte har haft engelska fick redovisa på franska. En helt fantastisk sak är deras enorma uppskattning av varandra. Alla fick applåder av de andra. Så är det faktiskt vad som än redovisas. Det syns att den som blir applåderad blir väldigt glad. Vi började läxgenomgången med att jag berättade varför vi har den här läxan.

Sedan blev det matte igen. Resursen var på läkarbesök så jag for omkring som en galning i klassrummet och försökte hjälpa en efter en. Bråk, decimal - och procent. Att få ihop det....inte lätt. Men undan för undan märker jag hur fler och fler klarar det. Vi kämpar på. Den nya Habib-boken läste jag i precis före rasten. Vi hann två kapitel.

Efter rasten gick halva gänget iväg till Konsumentkunskapen och vi andra fortsatte med läsförståelse. Det är skönt att ha halvklass ibland. Då hinner vi prata lite om livet också. Mycket funderingar ligger i änglarnas små huvuden. Kloka och dessutom eftertänksamma funderingar delger dom varandra. Mycket bra. Lunchen, laxpasta ganska gott. En del försöker att låta bli att äta alldeles om de inte gillar maten men jag är hård. Grönsaker, mjölk och smörgås är ett måste. Annars fungerar vi inte efter lunch.

Filmen Grease hade dom sett början på och vi såg det sista efter lunchen. Jag påminde om provet imorgon och tre elever stannade på läxhjälpen. Vi får se hur det går imorgon. Vi börjar med provet direkt och sedan är det "Skoljoggen". Ingen annan idrott imorgon.


Tunnelbanestrul...

När jag kom upp på tunnelbaneplattformen i morse så stod ett tåg halvvägs kvar inne på perrongen. Det ser inte bra ut tänkte jag....mycket riktigt...jag missade bussen sen. Idag var första gången jag skulle haft Tuulas elever så det var bara att ringa till skolan och be någon annan kliva in.

Läsförståelse...en sak som är viktigt...och ännu viktigare idag när eleverna har sina egna förkortningar och sätt att stava på datan och mobilerna. Eftersom jag vet att det kommer på Nationella Proven vill jag att mina änglar ska vara förberedda och kunna förstå en vanlig text. Vi hade läsförståelseövning fram till lunch....fast bara halva gänget...dom andra hade textilslöjd. Jag hann med att träna ett par elever i vågrät multiplikation också. När slöjdeleverna kom upp till oss andra så läste vi ut den första Habibboken. Den andra ligger på katedern och väntar. Vi tar ett kapitel i den imorgon.

Lunchen blev makaronilåda...mmm...gott. Lugnt och skönt i matsalen.

Efter lunch talade vi en del om springpengen för skoljoggen som är på fredag. Måste vi betala? Nej, det är frivilligt. Vad används pengarna till? Hälften till Bris och den andra hälften till olika organisationer. Jag har sagt att första kille och första tjej i 5a bjuder jag på valfri glass och de andra som deltar får en Piggelin. Ska vi använda pengarna till springpeng? Imorgon ska vi rösta om det. Jag vet faktiskt inte vad som händer i den frågan. Vi får se.

Ett orosmoment är "pratläxan" i engelska till imorgon. Svårt att prata i två minuter tycker många. "-Jag kan inte ens prata om mig själv i två minuter på svenska", sa en elev. Jag hoppas att ingen tycker att det är för betungande. Första gången är alltid värst. Det är ytterligare något som kommer på Nationella Proven så vi måste igång med att redovisa på engelska.

Sedan "Elevens Val" ...kort dag med änglarna blev det.

Det går ner och det går upp......

Yes, en helt fantastisk dag med änglarna. Vi startade i skoldagböckerna ..."vad kan jag göra för att öka arbetsron i klassrummet?????" Eleverna är kloka och hade en del riktigt bra förslag. Vi pratade om gårdagen och sedan körde vi igång. Läslogg och sedan tog vi en stund med Habib. 

På tisdagarna är jag rastvakt på tio-rasten så de brukar få gå ut en stund före så att jag hinner ner och hämta en gul väst. Jag tittade på när mina killar spelade fotboll. Ja, en del tjejer är med men jag såg inget alarmerande på plan. När vi kom in så frågade jag om dom sett att jag stod där och det hade dom. Bra!

Resursen kom in....bråktal i matten...jag hade ordnat ett klassrum till och vi delade gruppen. Lugnt och fint. Helt annat än igår. Sedan gick tjejerna på idrotten och killarna jobbade med sina instuderingsfrågor till provet som vi ska ha på fredag. Faktaböcker är inte så lätt när man går i femman. Dom som blev klara satte igång att läsa på och vips...var det dags för lunch. Chili Con Carne .

Förra veckan kom flickorna väldigt sent till matsalen så jag påminde dom om att skynda lite med duschen och påminna idrottsläraren om att dom måste komma itid till maten.

På väg till maten blev samma elev som igår arg på en kompis men idag hade jag bestämt mig för att han skulle äta vad som än hände. Jag hämtade honom i buskarna och han gick in i matsalen. Arg som ett bi. Tog pyttelite mat och satte sig och tjurade. Men innan tiden var slut hade han ätit upp och även hämtat mer mat. Beröm till den duktiga killen.

Efter lunch hade vi snack tid och gick igenom läxorna för resten av veckan och sedan gick pojkarna till idrotten. Idrottsläraren hade klagat till mig om att en del flickor varit lite gnälliga under idrotten så jag gick igenom kursplanerna och sa att det är viktigt att ge järnet. Om man har en skada så behöver man ha ett intyg hemmifrån. Har man ett intyg behöver man lämna det till läraren.

Ja, tiden med bara flickorna var ljuvlig. Jag hann gå igenom en del matte-tal med en del flickor i lugn och ro och dom kände att det fungerade väldigt bra. Övrig tid blev det instuderingsfrågorna som gällde. Som sagt....faktaböcker är inte lätt att förstå när man går i årskurs 5.

..en kalasdag med änglarna....hur mysigt som helst

Arbetsro...vad är det????

Usch o fy....vilken dag. Det började hur bra som helst. Vi gick igenom helgen och var och en fick berätta vad de gjort i helgen. Det händer mycket bra saker under genomgången. De behöver lyssna på varandra och får tips och ideer från varandra.

Planering...hur ska veckan se ut....läxgenomgång...Åhhhh....fett mycket läxor.....kommentarerna haglarde. Ut på rast.

Sedan matte med bråktal. Jag hade förberett mig noga och resursen var i klassrummet. Genomgång på tavlan och sedan försöka själva..  Resursen och jag springer som skållade troll samtidigt som ett par elever tycker att de knäckt koden och börjar undervisa på egen hand. Helt galet. Avbryta och börja om. Bråk är bland det svåraste att lära ut. Vi ska se vad som händer under veckan. Till nästa pass ska jag ordna ett klassrum till så vi kan dela gruppen.

Prov på Norden på fredag....instuderingsfrågor... börja med att läsa i boken....läs tyst...mycket tyst.

På väg ner till lunch...som var korvgratäng??? händer det något. Ett par killar blir ovänner och börjar slåss. Utredning och förlåt. Allt väl, trodde jag ja. En kille vill inte komma in i matsalen och jag funderar på hur han mår som inte ätit sedan frukost. Den andra slagskämpen går ut och försöker ställa tillrätta men det lyckas inget vidare. Pojken ute vill helt enkelt inte komma in. Vi tar olika lång tid på oss att lugna ner oss. En nyttig lärdom för många. Mina känslor äger jag och ingen annan. Så är det för var och en av oss.

Efter lunch inser jag att en läxa måste bort. Ingen VO läxa den här veckan. Vi går igenom pluralbildning i engelska istället.

Helt plötsligt börjar ett par av juvelerna att bryta arm...i klassrummet....ofattbart...

Läxhjälpen är obligatorisk och alla ska stanna. Det blir en hel del gjort där tack och lov. Slagskämpen som inte ville äta skickar jag hem. Hur slut som helst och utan någon energi.

Vad tycker ni om denna dag frågar jag som avslutning....katastrof...säger många. Vems är ansvaret??? Till imorgon ska var och en fundera på hur dom ska bidra till arbetsro i klassrummet... Vi får väl se...jag återkommer...(håll tummarna)

Fredag....skoj

Jaha, en ny vecka har gått...den blev sådär men mest bra. Det skrev en av eleverna i sin utvärdering av veckan och det håller jag med om. Vi startade dagen med att jag tog kort på fötter. Ansiktsbilder på barnen vill jag inte lägga in och hur göra då??? Fötter.....japp det blev det. Så fort jag kommit på hur man gör kommer ni att kunna se bilderna.

Vi startade dagen med veckans arbete. Jag blev lite putt på ett par stycken som inte stannade på läxhjälpen igår och därför inte kommer att bli klara. Men det jobbades och jobbades som bara den...under hela passet så jag bröt aldrig för redovisning av Nyheten heller.

Jag läser en bok för barnen som heter Habib "Meningen med livet" och den håller på att ta slut så jag nämnde det och en elev har varit på stora biblioteket och lånat bok nummer två. Dom gillar Habib allihop. Vi tog en kort stund med Habib före rasten.

Efter rast har dom idrott. En elev stönade och sa "Skickar han ut mig i skogen igen så döööör jag". Varför, frågade jag. "Jo, i tisdags så kom jag inte tillbaka från orienteringen förrens efter klockan halv fyra. Jag sprang bort mig". Så kan det gå.

När eleverna har idrott så brukar jag skriva i deras skoldagböcker och sedan när de kommer tillbaka vill jag att dom utvärderar sin vecka. Då läser dom vad jag skrivit och sedan skriver dom hur dom tycker veckan har varit. På det sättet får jag en dialog med var och en av dom. Det kommer fram både roliga och ledsamma saker när jag läser vad de skrivit.

Sedan var det lunch, Kalops vilket dom var mycket misstänksamma mot tills de hade smakat. Matsalen har fungerat bra nu de senaste dagarna igen och det är skönt. Jag var rastvakt och när jag kom ut så kommer dom springande och berättar olika saker. Egentligen borde jag vara ute med dom mer. Utan någon som helst aktivitet. Bara sitta och prata. Det är lite högre i tak utomhus.

Efter lunch hade vi kultimme....vi gjorde Master och Simon says...mycket uppskattat.

Ps...snöret på väskan fungerade idag också. Gympapåsen var med i morse och eleven var nöjd och stolt.

Nu firar vi helg och ses på måndag igen...ThumbnailThumbnailThumbnail

Torsdag v 38

Jo, hej och hå....vi möttes i klassrummet änglarna och jag vid ca 8.15. Bussen körde förbi avfarten till skolan och vi som satt på den fick en extra tur runt i kommunen. Jag var stressad men kände bums att något inte stämde. Det hade varit slagsmål i Centrum på eftermiddagen igår. En kille kände sig utsatt så det var bara att sätta igång gruppen samt ha samtal med berörda. Det tog ett tag med vi hittade en lösning. Det är inte det bästa då fritidsbråk hamnar i klassrummet men erfarenheten säger mig att det är bäst att agera.

Eftersom det är torsdag så hade många brått med att få till veckans arbete, bara en dag kvar. Jag påminde om läxhjälpen på eftermiddagen och sa att det är ett tillfälle till att komma ikapp.

Efter rast så gick halva gänget till en annan skola för Konsumentkunskap och det var riktigt lugnt i klassrummet. Jag bestämde mig för att jobba lite extra med ett syskonpar som inte är så duktiga på datorer. Syster går i en annan klass så jag hämtade henne och vi satte oss utanför klassrummet. Jag gick igenom hur man startar datorn och loggar in. Ett worddokument var vad de skulle jobba i så det gick vi igenom också. Spara och lägga till i "mina dokument". När det började bli lite flyt i deras kunskaper så fick min elev sitta kvar utanför vårt klassrum och systern och jag gick till hennes för att sätta igång. Det visade sig att det inte finns något wordprogram på den datan. Ibland är tekniken inte med mig.

Efter rast hade stormen från gårdagen blossat upp igen på fotbollsplanen. Ny genomgång av hur man ska vara med varandra. Jag bestämde att dom inte får spela fotboll imorgon någon av bråkstakarna. De får hitta på något annat att göra tills det svalnat av.

Glosprov....nja, några hade nog inte gjort läxan. Men ingen fick direkt underkänt. Sedan satte läxhjälpen igång. Många elever 14 stycken stannade kvar. Det blir fler och fler vecka efter vecka. Bra, tycker jag. Det visar att dom har förstått att skolarbete bör göras på skolan.

Om jag sammanfattar dagen så blir den rätt ok i alla fall. Arbetsro, nja, men stämningen var bra. Idag har de också visat att jag inte behöver vara i klassrummet hela tiden för att det ska vara bra. Det känns riktigt bra.

Bättre idag....mycket ...

Bättre idag....mycket bättre...skönt. Onsdagar kan bli lite röriga då jag har ledningsgruppsmöte varannan onsdag. Eleverna är delade i två grupper och den ena har data - den andra har träslöjd. Jag träffar hälften efter rast då den grupp som haft it är på syslöjd. I vanliga fall skulle vi haft ett gäng som gick till Konsumentkunskapen men efter branden så är det omgjort. Vi hyr en annan skolas lokaler och den blir först imorgon.

Men efter lunch träffades vi och gick igenom mattekluringen. Vi tog den tillsammans. Fler av eleverna hade inte gjort den och tyckte det var svårt. Jag förklarade att det viktigaste inte är svaret utan mattepratet runt kluringen. Vi fick till en bra diskussion och jag tror att eleverna förstår hur kluringen ska göras.

Vi har ju fått utmärkelsen "En skola för hållbar utveckling" och imorgon ska jag ta upp den på morgonsamlingen för att se hur eleverna uppfattar den. Vi pratar brand fortfarande men det händer ju mycket positivt på skolan också. Det får inte glömmas bort.

Glosprovet är imorgon och vi ska dessutom ha klassråd. Där tänker jag försöka få till en grupp som jobbar med vår "Firma" som vi tänkt starta. Där föräldrar kan köpa tjänster som barnpassning, hundpromenader osv så att vi kan tjäna lite pengar till klasskassan.

tisdag v 38

Usch! Ingen bra dag. Arbetsron.....lååångt borta. Stökigt och rörigt. Mycket prat. T o m i matsalen fick "arga Irene" komma fram. Där har det fungerat mycket bra annars när vi bestämt hur vi skulle ha det. Ibland fungerar ingenting och det blir pannkaka av det mesta. En sådan dag var det idag.

Jag har haft svårt att få ett par stycken att komma in i tid efter rasterna. Igår gjorde jag så att alla som var i tid efter lunchrasten fick ett sockerfritt tuggummi...idag var varenda själ på plats. I tid!  Men idag hade jag inte tänkt ge något tuggummi....det var "fett" orättvist. Men jag vidhåller med en dåre envishet att jag är domare och bestämmer.

Något positivt hände dock. En elev som inte kommit ihåg sina idrottskläder hade jag kommit överens med att vi skulle sätta ett rött band på ryggsäcken dagen innan idrott och det gjorde vi igår. En brett leende kille kom in i klassrummet imorse med snöret i ena handen och ryggsäck samt gympapåse i den andra. Det fungerade....bra...  -"Glöm nu inte att sätta fast bandet på torsdag", säger den lilla ängelen med glimten i ögat. De andra eleverna var djupt imponerade.

När jag funderar över dagen så kan jag inte direkt se vad som hände och det lönar sig nog inte att fundera för mycket. Imorgon är den nya dagen i vårt liv tillsammans. Jag satsar för framtiden. Ingenting är klart när man jobbar med barn, så är det bara.


Vad händer då imorgon. It och träslöjd medan jag är på ledningsgruppsmöte. Jag har gett en mattekluring i läxa till imorgon och den har jag hört att dom tyckte var svår. Egentligen är inte det rätta svaret huvudsaken utan en diskussion bland barnen...och det har det blivit. Fortsättning följer......


Hjälp!!!!! Att ...

Hjälp!!!!! Att det ska vara så svårt att få planeringen att fungera på ett tillfredställande sätt. Som det nu fungerar skriver eleverna bara upp det jag säger och skriver på tavlan. Men hur mycket förstår dom??? Det är frågan. Att kunna göra en del varje dag och att få tiden att räcka till på ett bra sätt. Men jag tänker inte ge mig. Det är en lärdom för livet och den är viktig.

Det var lite svajigt att komma till jobbet imorse. Hade något ytterligare hänt under helgen? Riktigt säker kunde jag ju inte vara. Men alla delar stod kvar och arbetet med att bygga upp den brandhärjade delen var i full gång. Det känns spännande att följa arbetet med återuppbyggnaden igen. Eleverna hade gjort lite av varje under helgen. Någon hade spelat cup en annan hade varit på bio. Lite blandad kompott.

Vi hade ett bra arbetspass före lunch. En del killar hade svårt att vara tysta och fick stanna med mig en stund i klassrummet före lunch för att vi skulle kunna prata om det. Det var ett gäng på ca 8 stycken. Vi pratade igenom det och sedan åt vi lunch. I matsalen fungerar allt väldigt bra. Vi sitter och äter ca 20 minuter och det är en trevlig stämning runt våra bord. Alla äter något men det där med att dricka till....nja....det behöver jag ta upp. Viktigt med vätska när man jobbar hårt under dagen.

Efter lunch blev det ett tuggummi till alla som var där i tid. Jag tror på belöning mer än bestraffning. Det ska vara konsekvenser utifrån prestation. Det ska löna sig att göra rätt.

När de gick hem tog jag fram ett rött snöre och satte på en elevs väska. Det är för att påminna honom om att det är idrott imorgon. Han ska komma ihåg idrottkläder och handduk. Vi hade kommit överens, eleven och jag så det blev ett bra avslut på dagen.

Fredag, veckans sista dag

Nu har jag precis sagt hej då till eleverna efter en helt fantastisk vecka. Vilka ungar! Dom är bäst! Vi avslutade med att de två elever, en pojke och en flicka, som vann fem-kampen i onsdags fick välja en varsin glass och resten fick en Piggelin var. Det har dom verkligen förtjänat.

Idag, fredag, så har vi jobbat en stund med veckans arbete och gått igenom de två läxorna som vi hade till idag. Fri skrivningen och Veckans nyhet....har jag lärt mig något...ja, det var alldeles för tidigt att jag skulle välja nyhet åt barnen. Det var svårt att hitta en nyhet om orkaner. Flera av eleverna visste inte vad en orkan var. Det kommer nog att bli fria nyheter ett par veckor framåt. Om inget riktigt världsomfattande händer. Så småningom vill jag se en nyhet de hittat på själva men det dröjer ett tag till.

Fria skrivningen som skulle handla om en rymdfärd var roligt att höra. Flera av eleverna läste upp sina berättelser och det var applåder efteråt. Roligt att dom uppskattar varandra så bra. När de hade idrott så kom den hårt prövade Öppna Förskolans personal och bara öste beröm över två killar som hade hjälpt dom att lyfta stolar och att packa undan lite av varje. Som sagt....dom är bäst....

Nu ska jag planera nästa vecka med kollegan och sedan åker även jag hem och firar helg. Vi får se vad nästa vecka bjuder på.....

Torsdag

När jag mötte eleverna imorse så var första frågan -"Är du stolt över oss nu när vi kunde bete oss på ett bra sätt även fast du inte var med?  -"Ja, jag t o m ringde idrottsläraren igår och frågade redan efter mitt läkarbesök. Jag har sovit gott inatt".
"Det har jag med,  jag vet att jag har skött mig på ett bra sätt". Kommer det klockrent från en av mina killar som har glimten i ögat. Vilka änglar dom ändå är.

Dagen fortsätter på ett bra sätt. Den bästa dagen även om den inte är den roligaste. Vi har haft fler stunder under dagen med "arbetsro". Vi har många diskussioner om vad arbetsro är för något. Alla är olika och tycker också olika och så får det vara.

Det som är så spännande med barn är deras sätt att resonera. Det blev tydligt när vi startade ett samtal om alla ska ha samma beting....eftersom jag inte är så duktig på att rita så skrev jag på tavlan hund, häst, råtta och fågel. Ovanför ritade jag faktiskt ett träd (riktigt snyggt). Högst uppe i toppen fanns det fyra äpplen. Sedan satte pratet igång. Alla djuren ska upp i toppen och hämta  varsitt äpple. Går det lika fort för alla??? Nej, men alla kommer att lösa uppgiften på olika sätt. Ja, jag är i alla fall en råtta när det kommer till matte sa en elev. Men du är en fågel i engelskan svarade en annan. Härligt, dom förstod meningen med det som fanns på tavlan.

På läxhjälpen som är frivillig på torsdagar så stannade 11 elever kvar. Dom har förstått att det ska göras läxor.Bästa sättet är att göra dom i skolan. Hoppas att fler stannar nästa vecka.

tisdag eftermiddag och onsdag

Tisdag eftermiddag hade vi i arbetslaget första mötet med elever. Väldigt spännande! Två elever från varje klass i arbetslaget. Mycket bra ideer. Det här samarbetet ser jag fram emot. Elevinflytande på hög nivå.

Alla pedagoger i arbetslaget träffades efter elevmötet och vi hade ett möte som alla kunde delta i.Svårt för fritidspersonalen att delta på eftermiddagstid så kvällsmöte är ibland ett måste.

Onsdag, friidrottsdag nere på Ip. Vi hade bestämt att träffas där eleverna och jag. Oj, vad trevligt vi hade. Bra stämning... dom hejade på varandra....många glada skratt och mycket trevlig stämning. Jag är imponerad. Idrottgrenar och olika aktiviteter parallellt fungerade mycket bra. Jag hade ordnat så en fritidspersonal kom ner för att lösa av mig vid lunch då jag hade en kontroll på sjukhuset som jag var tvungen att gå på men jag ringde till idrottsläraren på eftermiddagen och fick höra att det fortsatte fungera fast jag inte var där.  Jag är en mycket stolt klasslärare och det ska dom få veta imorgon.

Branden dominerar

Måndag, möte på morgonen. Branden på Öppna Förskolan...all personal blir uppdaterad. En storsamling bestäms till klockan halv tio. Upp till eleverna. Dom väntar utanför och pratar med Securitasvakten som är posterad för att hålla obehöriga borta. Jag märker direkt att detta satt sina spår. Upprörda känslor hos mina änglar. Dom vet vem som gjort det! Nej, dom har inte själva sett något...vad tror du fröken,.....mitt i natten, jag sover då. Men dom har hört av andra som minsann vet...ryktesspridningen är i full gång.

Vi pratar om branden under hela första passet. Sedan ner till matsalen för Storsamling...allt går mycket lugnt till. Efter rasten vill dom jobba vidare. En lugn förmiddag med eleverna. Vi börjar få igång verksamheten på ett bra sätt och dom jobbar på. Jag har för säkerhets skull själv varit inne hos Ingemar (kocken) och kollat dagens meny. Vis av skadan att menyn inte stämde så bra förra veckan. Köttbullar, potatismos och brun sås. Mumsigt!

Efter rasten fortsätter vi att jobba. Med substantiv den här timmen. Singular och plural. Bestämd och obestämd form. Ska köra engelskan också med substantiv under veckan. Fast då med a eller an.

Söndag kväll. ...

Söndag kväll. Helgen har skuttat fram. Gått fort menar jag. Imorgon är det tillbaka till verkligheten igen. Hörde just att en av paviljongerna i skolan, där Öppna Förskolan är, har eldhärjats under helgen. Blir väl mer information imorgon på morgonmötet. Var ju där i onsdags på öppningscermonin och nu har det brunnit. Hur mycket vet jag inte men får väl mer info imorgon.

Ska precis sätta mig och förbereda veckan....mer kommer under densamma.

fredag

Jajamensan, en ny vecka är till ända. Smekmånaden börjar att ta slut. Ni vet när barnen gör allt man säger ....................när man säger det. 
Nu är gnatet tillbaka på en snabbvisit hoppas jag. Kultimme, en hel massa bra förslag på vad vi kan göra på våra kul-timmar....fantasin är det inget fel på heller.

Rutiner, idrottskläder, skoldagbok, lappar ......fram och tillbaka. Undrar hur mycket lappar vi delar ut per läsår.

Just nu sitter två och jobbar för fullt bakom mig. En har glömt sina gympakläder och en har en ond fot. Då kan man inte delta i idrotten.

Tisdag, veckans ...

Tisdag, veckans andra dag....tidigt på jobbet.......full fart...hjälpte till på fritids...läääänge sedan jag jobbade där..helt klart.

Upp till klassrummet. Försökte börja med att reda ut vart alla ska imorgon då jag är på ledningsgruppsmöte....kaos...då jag samtidigt försökte reda ut var alla skulle under elevens val som också drar igång imorgon. Hjälp!!!!  Backa bandet...börja om från början...då gick det bättre. Tror åtminstående att alla vet var dom ska....får väl se.

Klassens schema för idrotten ändrat pga elevens val. Skickade eleverna fel tid...tillbaka igen...vilka änglar dom är...skrattar bara lite och sätter snällt igång med jobbet igen. Danmark, forska eller faktaboken...välj...det har aldrig varit enkelt för elever att välja. Vilket blir jobbigast? Men alla är igång till sist...

Imorgon ska vi ha ett glosprov

måndag...första dagen i vecka 3...Ramadanstart

Ny vecka och nya utmaningar...Dagen skulle bli något rörig. Fotografering o läxhjälp. Alla elever hade inte med sig lappen från fotografen o blev oroliga. Det var enkelt att lugna dom men tog lite tid. Ny genomgång av vågrät multiplikation. Svårt men de flesta fick ihop det till slut. Något jag behöer lägga mycket krut på är planering....att lära dom planera veckan men även sina egna dagar. I vilken ordning ska saker göras. Viktigt!

Ner till fotografen som var i idrottshallen....mycket struligt och svårt att få en lugn stämning. Men som vanligt inföll lugnet och vi fick till en bra bild. Det drog ut på tiden och vi var sena till maten. Eftersom det är viktigt med mat så fick vi sitta våra 20 minuter ändå och det betydde kortare lunchrast men jag vet att de flesta tog till vara på tiden och hämtade mer mat. Korv Stroganoff och ris. Populärt vill jag lova.

Ramadan börjar idag och en flicka i klassen kommer att fasta. Vi får se hur det blir för henne lite senare under Ramadan.


RSS 2.0