Och vi jobbar på....

Torsdag morgon...allt är lugnt och vi jobbar på. Vi har en överenskommelse...hårt arbete och fokus på skolarbetet så blir det en paus pm en timme. Resursen kommer in och det fungerar hur bra som helst. Alla vill göra bra ifrån sig och alla vill bli färdiga. Ett lätt sorl bara. Eleverna sätter sig gärna i små grupper då vi har eget arbete och pratar med varandra på ett bra sätt. De hjälps åt och pratar skolarbete i första hand. En kort paus och vi fortsätter i samma anda. Stämningen är väldigt lugn och det är skönt att vara fröken. Jag har tid och kan ge tid när det bara arbetas i alla hörn. Jag har en liten kille som jämnt låter i vanliga fall men idag är han helt fokuserad. När vi ska ta "riktig" rast frågar resursen efter honom. -"Är ? sjuk idag? Precis då får han syn på den lille mannen och vi öser beröm över pojken.

Efter rast går som vanligt halva gänget till Konsumentkunskap och de som är kvar klipper och klistrar geometriska figurer. Jag har dragit kopior och de färglägger och klipper ut samt sätter ihop. Det här är en övning dom verkligen tycker är rolig, det märks.  Efter en liten stund så ser det ut som i en tomteverkstad före jul. Papperslappar, kritor, papperslappar samt saxar över hela klassrummet. Alla är strängt upptagna med att rita, klippa och klistra.

Efter lunch så lyssnar vi på ett par sånger med UB40. De har texten framför sig och kan följa med. Instruktionerna är ....-"stryk under de ord ni inte förstår och slå upp dom i ordlistan".

Det är konstigt men ibland är det inte möjligt med frihet ens i liten skala. Tråkigt, men så är det! Jag avbryter och vi går över på läxhjälpen. De som inte är klara med veckans arbete stannar oftast kvar då och jobbar med den. Och andra gör sina läxor. En mycket bra torsdag. Vi är rörande eniga eleverna och jag att vi längtar efter lovet allihop. Men imorgon är det sista dagen före lovet och det känns bra. Vi behöver ett break från varandra de små Änglarna och jag.

Kommentarer
Postat av: Kristina Appelberg Almesjö

Hej Irene! Du skriver så rart i din blogg så att man får tårar i ögonen .Jättebra/Kikkie

2008-10-24 @ 13:27:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0