Sent på kvällen

Det här skriver jag precis innan jag går och lägger mig, veckans första dag med änglarna. Annars brukar jag skriva innan jag går från skolan men idag har det varit fullt upp. Det startade redan när jag kom till jobbet imorse. En kollega ville prata om en av eleverna och vi bestämde att vi skulle träffas med berörd elev efter rasten.

Måndag betyder morgonmöte....genomgång av veckan. Vilka är sjuka? Vilka ska iväg under veckan. Den här måndagen pratade vi också om orienteringen för skolan som är uppdelad på två dagar. Imorgon har vi 4-6 och torsdag har f-3.

Vi skulle också ha en extra storsamling. Närpoöisen kom och pratade med eleverna. Petra och Kristian hette dom. Presenterade sig och svarade på lite frågor. Lugna och trygga var dessa poliser vilket också mina elever tyckte.

Planering.....svårt...svårt. På något sätt var det en oro i klassrummet som det var länge sedan jag kände. Det speglade också Nyhetsläxan som dom redovisade för varandra. Änglarna skyllde på att de var hungriga. Till slut tappade jag tålamodet totalt och en svordom gled ur munnen. Jag brukar aldrig svära så att barnen hör det men idag tog tålamodet tvärt slut.  Det blev inte direkt lugnare men min svordom uppmärksammades, tro mig. Vi gick till lunch.

Att spela fotboll utanför matsalen är inte tillåtet. Jag har tagit flera bollar i beslag tills skoldagen varit slut. Det är mycket små barn utanför matsalen och det händer att mina änglar, av misstag, skickar en boll i ansiktet på de mindre. Därför har vi tagit beslutet att inte sparka på bollen utanför matsalen. När jag kom ner var redan en boll beslagtagen av en annan vuxen på skolan. Jag tog undan bollen och vi gick in för att äta. Pasta och skinksås.

Läsförståelse har vi också jobbat med och det slog mig att barnen har en del svårigheter med många ord. Resenär, argumentera, uppvuxen osv. Vi behöver träna mycket ord- och läsförståelse. Jag gjorde i ordning en pärm med endast sådana uppgifter.

Läxorna under veckan är Nyhet, glosor och kluring.

Flera av eleverna sa att deras föräldrar tappat bort lappen om orienteringen imorgon så jag gjorde nya.

Det bästa med den här dagen var att alla utom en hade med sig skoldagboken påskriven hemmifrån.

Vi tar nya tag till imorgon...måtte jag inte glömma kameran....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0