Stensö cupen

I morse hade jag min första lektion för terminen med fyran i klassrummet bredvid mitt. Varannan vecka är det ledningsgrupp och varannan vecka har jag fyran i livskunskap. Det märktes direkt att de hade väntat på mig. En härlig stämning i klassrummet och väldigt glada ögon hade dessa små juveler. Vi hade en rolig timme tillsammans.

Sedan var jag en sväng upp i slöjden eftersom det kommit signaler om att det var oroligt på slöjdlektionerna. Jag möttes av ambitiösa glada barn som var i full gång med olika arbeten. Jag hade som vanligt kameran med mig och tog en hel del bilder. Det är så att inför varje nytt projekt barnen påbörjar behöver dom göra en planering. Det är nytt för i år och som sagt, mina änglar är inte så bra på att planera. Jag insåg att här kunde jag göra en insats och satte mig vid en pojkes bord och vi började prata om vad han skulle kunna göra. Till slut kom han på att han kunde göra en korg till hunden där hemma, bra förslag tyckte jag och vände mig om för att hjälpa en annan liten parvel med hans planering. Men, han var redan i full gång. Allt var mycket lugnt och det var en bra stämning i slöjden. Skönt!

Efter rasten var det bara halva gänget på plats. <andra halvan hade syslöjd. Det hade varit bråk på fotbollsplan och vi redde upp det. Det är en del konflikter på denna fotbollsplan och dom tycker att det är alla andras fel. Barn har svårt att se sin egen del i saker som händer. Läsförståelse och mattekluringar jobbade vi med fram till lunchen som var laxpanetter med den efterlängtade vita såsen. En kille trodde för ett par veckor sedan att fixkpinnar får vi nog aldrig mer eftersom kocken inte kan göra den vita såsen, men idag kom både fiskpinnarna och såsen.

Efter lunchen hämtade jag en kopp kaffe och gick ut för att titta till fotbollsplanen. Det var härligt väder och jag ville se själv vad som händer. Men det var ingen fotboll. Planen var nykritad och iordninggjord för cupen som skulle ske på eftermiddagen.

Det började anlända barn från andra skolor som skulle delta i cupen och min telefon ringer. Det är en lärare som har bekymmer med ett par av barnen i klassen som bär sig dumt åt och vägrar att lyssna på honom. När vi kommer in från rasten är jag ilsken som ett bi. Varför går allt så lugnt till när jag är med och varför händer allt bakom min rygg. Hur kommer det sig att det inte är lika angeläget att göra vad andra vuxna säger. Jag var besviken på de barn som strulat och tror att barnen förstod vad jag menade men mina utlägg. Jag hoppas det för annars får vi ha disussionen igen. Vi gick igenom läxan som var en mattekluring. Jag hade inget svar men vi hade allt från 21 till 70 stycken pizzor. Flera av eleverna berättade att läxan krävde vuxenhjälp och det är bra. Mattesnack är viktigt även hemma vid köksbordet.

Elevens val var sist på schemat denna dag.  Själv löste jag av idrottsläraren för att han skulle kunna hjälpa till med cupen.

Nu i kväll har jag varit på Föräldrarådet. Hur ska vi få föräldrar till föräldrarådet?? Ja, dom i min klass som turas om och det fungerar som det ska men det är många klasser som inte har någon representant, Varför??? Det här är föräldrarnas plats för att påverka sina barns skola. Det borde vara fullt varje gång....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0