Arbetsro...vad är det????

Usch o fy....vilken dag. Det började hur bra som helst. Vi gick igenom helgen och var och en fick berätta vad de gjort i helgen. Det händer mycket bra saker under genomgången. De behöver lyssna på varandra och får tips och ideer från varandra.

Planering...hur ska veckan se ut....läxgenomgång...Åhhhh....fett mycket läxor.....kommentarerna haglarde. Ut på rast.

Sedan matte med bråktal. Jag hade förberett mig noga och resursen var i klassrummet. Genomgång på tavlan och sedan försöka själva..  Resursen och jag springer som skållade troll samtidigt som ett par elever tycker att de knäckt koden och börjar undervisa på egen hand. Helt galet. Avbryta och börja om. Bråk är bland det svåraste att lära ut. Vi ska se vad som händer under veckan. Till nästa pass ska jag ordna ett klassrum till så vi kan dela gruppen.

Prov på Norden på fredag....instuderingsfrågor... börja med att läsa i boken....läs tyst...mycket tyst.

På väg ner till lunch...som var korvgratäng??? händer det något. Ett par killar blir ovänner och börjar slåss. Utredning och förlåt. Allt väl, trodde jag ja. En kille vill inte komma in i matsalen och jag funderar på hur han mår som inte ätit sedan frukost. Den andra slagskämpen går ut och försöker ställa tillrätta men det lyckas inget vidare. Pojken ute vill helt enkelt inte komma in. Vi tar olika lång tid på oss att lugna ner oss. En nyttig lärdom för många. Mina känslor äger jag och ingen annan. Så är det för var och en av oss.

Efter lunch inser jag att en läxa måste bort. Ingen VO läxa den här veckan. Vi går igenom pluralbildning i engelska istället.

Helt plötsligt börjar ett par av juvelerna att bryta arm...i klassrummet....ofattbart...

Läxhjälpen är obligatorisk och alla ska stanna. Det blir en hel del gjort där tack och lov. Slagskämpen som inte ville äta skickar jag hem. Hur slut som helst och utan någon energi.

Vad tycker ni om denna dag frågar jag som avslutning....katastrof...säger många. Vems är ansvaret??? Till imorgon ska var och en fundera på hur dom ska bidra till arbetsro i klassrummet... Vi får väl se...jag återkommer...(håll tummarna)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0