Bråk, decimaler och procent

Ja, vi startade morgonen med den avskyvärda pratläxan.. det var inga problem med det. De flesta kunde. En pojke som varit i sitt hemland där han inte har haft engelska fick redovisa på franska. En helt fantastisk sak är deras enorma uppskattning av varandra. Alla fick applåder av de andra. Så är det faktiskt vad som än redovisas. Det syns att den som blir applåderad blir väldigt glad. Vi började läxgenomgången med att jag berättade varför vi har den här läxan.

Sedan blev det matte igen. Resursen var på läkarbesök så jag for omkring som en galning i klassrummet och försökte hjälpa en efter en. Bråk, decimal - och procent. Att få ihop det....inte lätt. Men undan för undan märker jag hur fler och fler klarar det. Vi kämpar på. Den nya Habib-boken läste jag i precis före rasten. Vi hann två kapitel.

Efter rasten gick halva gänget iväg till Konsumentkunskapen och vi andra fortsatte med läsförståelse. Det är skönt att ha halvklass ibland. Då hinner vi prata lite om livet också. Mycket funderingar ligger i änglarnas små huvuden. Kloka och dessutom eftertänksamma funderingar delger dom varandra. Mycket bra. Lunchen, laxpasta ganska gott. En del försöker att låta bli att äta alldeles om de inte gillar maten men jag är hård. Grönsaker, mjölk och smörgås är ett måste. Annars fungerar vi inte efter lunch.

Filmen Grease hade dom sett början på och vi såg det sista efter lunchen. Jag påminde om provet imorgon och tre elever stannade på läxhjälpen. Vi får se hur det går imorgon. Vi börjar med provet direkt och sedan är det "Skoljoggen". Ingen annan idrott imorgon.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0