Det går ner och det går upp......

Yes, en helt fantastisk dag med änglarna. Vi startade i skoldagböckerna ..."vad kan jag göra för att öka arbetsron i klassrummet?????" Eleverna är kloka och hade en del riktigt bra förslag. Vi pratade om gårdagen och sedan körde vi igång. Läslogg och sedan tog vi en stund med Habib. 

På tisdagarna är jag rastvakt på tio-rasten så de brukar få gå ut en stund före så att jag hinner ner och hämta en gul väst. Jag tittade på när mina killar spelade fotboll. Ja, en del tjejer är med men jag såg inget alarmerande på plan. När vi kom in så frågade jag om dom sett att jag stod där och det hade dom. Bra!

Resursen kom in....bråktal i matten...jag hade ordnat ett klassrum till och vi delade gruppen. Lugnt och fint. Helt annat än igår. Sedan gick tjejerna på idrotten och killarna jobbade med sina instuderingsfrågor till provet som vi ska ha på fredag. Faktaböcker är inte så lätt när man går i femman. Dom som blev klara satte igång att läsa på och vips...var det dags för lunch. Chili Con Carne .

Förra veckan kom flickorna väldigt sent till matsalen så jag påminde dom om att skynda lite med duschen och påminna idrottsläraren om att dom måste komma itid till maten.

På väg till maten blev samma elev som igår arg på en kompis men idag hade jag bestämt mig för att han skulle äta vad som än hände. Jag hämtade honom i buskarna och han gick in i matsalen. Arg som ett bi. Tog pyttelite mat och satte sig och tjurade. Men innan tiden var slut hade han ätit upp och även hämtat mer mat. Beröm till den duktiga killen.

Efter lunch hade vi snack tid och gick igenom läxorna för resten av veckan och sedan gick pojkarna till idrotten. Idrottsläraren hade klagat till mig om att en del flickor varit lite gnälliga under idrotten så jag gick igenom kursplanerna och sa att det är viktigt att ge järnet. Om man har en skada så behöver man ha ett intyg hemmifrån. Har man ett intyg behöver man lämna det till läraren.

Ja, tiden med bara flickorna var ljuvlig. Jag hann gå igenom en del matte-tal med en del flickor i lugn och ro och dom kände att det fungerade väldigt bra. Övrig tid blev det instuderingsfrågorna som gällde. Som sagt....faktaböcker är inte lätt att förstå när man går i årskurs 5.

..en kalasdag med änglarna....hur mysigt som helst

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0