Ja, det är måååndagmorgon....

Måndagen startar som vanligt med ett möte för personalen. Trevligt att träffas och bli lite uppdaterad på vilka som är sjuka och om man behövs någon annanstans under veckan. Onsdag och torsdag har vi fotbollscup på skolan. Där behövs alltid fler vuxna. Eftersom konferensen är inställd så blir vi förhoppningsvis många ute på eftermiddagen. Det kommer barn och vuxna från de två andra skolorna i närheten så vi behövs allihop.

Läxorna den här veckan har jag gett till fredag eftersom det är slutet på Ramadan och fler av eleverna kommer att vara lediga för att fira Muslimernas högtid. Jag tror att det stavas Eid men känner mig lite osäker på den stavningen.

Men läxorna är nyheten, pluralbildning av substantiv i engelska, mattekluring och pratläxa men på svenska den här veckan. Den läxan har jag inte gått igenom än men ska göra det i morgon.

Något som faktiskt slår oss allihop, och det redan före lunch, är att det är ovanligt tyst för att vara måndag. Det är fler av eleverna som påpekar det för mig, med en viss skärpa, du är bra på att gnälla, ge beröm också. Så jag slösar med berömmet ordentligt.

Efter lunchen ber jag eleverna beskriva sig själva med tio adjektiv. (Japp, vi går över på adjektiv nu). Här kommer tio adjektiv från en pojke och tio adjektiv från en flicka.

1, snäll
2, fotbollsgillare
3, brunhårig
4, rolig
5, grönögd
6, svensktalare
7, ljushyad
8, blyg
9, kamratlig
10, mattegillare


1, tjej
2, snäll,
3, blyg
4, fotbollsintresserad
5, fotbollspelerska
6, kamratlig
7, bollgillare
8, pianospelare
9, hårfixare

och sen kom det inget mer från henne.

Nu håller vi tummarna för att resten av veckan blir i ett lugnets tecken........

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0