Nu händer det saker

Ja, så var då Ramadan slut. Flera av eleverna var hemma idag och fler blir det imorgon. Flickan i klassen som fastat var med oss i matsalen idag och ett par av de andra påpekade att det är dags för henne att börja torka nu. Maten idag var kasslergratäng med ris. En av mina killar ville absolut inte äta, skyllde på att han hade ätit fyra (4) frukter men jag sa att grönsaker och smörgås var ett måste. Jag hoppas att föräldrarna tycker som jag? Det är svårt att stå sig även om man har fyra frukter i magen. I vilket fall som helst tog pojken smakbit av maten och gick genast och hämtade lite till. Bra gjort!

Dagen har varit kanonbra....vi har hunnit med massor. Bråk i matten börjar äntligen att sitta hos de flesta. En flicka sa med en ljudlig suck...."Äntligen! Fattar jag också. Då känner man som lärare en stor tillfredställelse.

Att förstå vad adjektiv är blir nästa stora utmaning. Komparera adjektiv gjorde det hela ändå mer förbryllande men jag vet att dom förstår så småningom. Vi pratade om att måla meningar med adjektiv. Pratläxan som består i att tala om ett intresse under två minuter pratade vi också om en del. Flickorna var på idrott och hade mina ord ringande i öronen, "Ta i är ni snälla! Pojkarna och jag jobbade med de Baltiska staterna samt Polen. Vi kommer inte att ha något prov på det här avsnittet men så småningom så blir det ett på Västra Europa.

Efter lunch läste jag i Habib....farmor och Habib hade varit och handlat och farmor hade, för att göra sitt liv lite spännande, stulit chokladkakor.....När Habib försökte förklara för sina kompisar så blev dom förargade på honom.....att skylla på sin gamla farmor.

Sedan gick pojkarna till idrotten och flickorna fick jobba med de Baltiska staterna. Själv passade jag på att rensa lite i skåp och lådor. Skönt att få undan lite saker. Dagen har varit kanonbra. På skolan i övrigt verkar det ha gått igång någon sorts maginfluensa. Bra att vi ligger lite avsides tycker jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0