Torsdag v 38

Jo, hej och hå....vi möttes i klassrummet änglarna och jag vid ca 8.15. Bussen körde förbi avfarten till skolan och vi som satt på den fick en extra tur runt i kommunen. Jag var stressad men kände bums att något inte stämde. Det hade varit slagsmål i Centrum på eftermiddagen igår. En kille kände sig utsatt så det var bara att sätta igång gruppen samt ha samtal med berörda. Det tog ett tag med vi hittade en lösning. Det är inte det bästa då fritidsbråk hamnar i klassrummet men erfarenheten säger mig att det är bäst att agera.

Eftersom det är torsdag så hade många brått med att få till veckans arbete, bara en dag kvar. Jag påminde om läxhjälpen på eftermiddagen och sa att det är ett tillfälle till att komma ikapp.

Efter rast så gick halva gänget till en annan skola för Konsumentkunskap och det var riktigt lugnt i klassrummet. Jag bestämde mig för att jobba lite extra med ett syskonpar som inte är så duktiga på datorer. Syster går i en annan klass så jag hämtade henne och vi satte oss utanför klassrummet. Jag gick igenom hur man startar datorn och loggar in. Ett worddokument var vad de skulle jobba i så det gick vi igenom också. Spara och lägga till i "mina dokument". När det började bli lite flyt i deras kunskaper så fick min elev sitta kvar utanför vårt klassrum och systern och jag gick till hennes för att sätta igång. Det visade sig att det inte finns något wordprogram på den datan. Ibland är tekniken inte med mig.

Efter rast hade stormen från gårdagen blossat upp igen på fotbollsplanen. Ny genomgång av hur man ska vara med varandra. Jag bestämde att dom inte får spela fotboll imorgon någon av bråkstakarna. De får hitta på något annat att göra tills det svalnat av.

Glosprov....nja, några hade nog inte gjort läxan. Men ingen fick direkt underkänt. Sedan satte läxhjälpen igång. Många elever 14 stycken stannade kvar. Det blir fler och fler vecka efter vecka. Bra, tycker jag. Det visar att dom har förstått att skolarbete bör göras på skolan.

Om jag sammanfattar dagen så blir den rätt ok i alla fall. Arbetsro, nja, men stämningen var bra. Idag har de också visat att jag inte behöver vara i klassrummet hela tiden för att det ska vara bra. Det känns riktigt bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0