Tunnelbanestrul...

När jag kom upp på tunnelbaneplattformen i morse så stod ett tåg halvvägs kvar inne på perrongen. Det ser inte bra ut tänkte jag....mycket riktigt...jag missade bussen sen. Idag var första gången jag skulle haft Tuulas elever så det var bara att ringa till skolan och be någon annan kliva in.

Läsförståelse...en sak som är viktigt...och ännu viktigare idag när eleverna har sina egna förkortningar och sätt att stava på datan och mobilerna. Eftersom jag vet att det kommer på Nationella Proven vill jag att mina änglar ska vara förberedda och kunna förstå en vanlig text. Vi hade läsförståelseövning fram till lunch....fast bara halva gänget...dom andra hade textilslöjd. Jag hann med att träna ett par elever i vågrät multiplikation också. När slöjdeleverna kom upp till oss andra så läste vi ut den första Habibboken. Den andra ligger på katedern och väntar. Vi tar ett kapitel i den imorgon.

Lunchen blev makaronilåda...mmm...gott. Lugnt och skönt i matsalen.

Efter lunch talade vi en del om springpengen för skoljoggen som är på fredag. Måste vi betala? Nej, det är frivilligt. Vad används pengarna till? Hälften till Bris och den andra hälften till olika organisationer. Jag har sagt att första kille och första tjej i 5a bjuder jag på valfri glass och de andra som deltar får en Piggelin. Ska vi använda pengarna till springpeng? Imorgon ska vi rösta om det. Jag vet faktiskt inte vad som händer i den frågan. Vi får se.

Ett orosmoment är "pratläxan" i engelska till imorgon. Svårt att prata i två minuter tycker många. "-Jag kan inte ens prata om mig själv i två minuter på svenska", sa en elev. Jag hoppas att ingen tycker att det är för betungande. Första gången är alltid värst. Det är ytterligare något som kommer på Nationella Proven så vi måste igång med att redovisa på engelska.

Sedan "Elevens Val" ...kort dag med änglarna blev det.

Kommentarer
Postat av: Norskan

Vad roligt att läsa din blogg! Jag är hemma och är sjuk, och har just nu läst hela bloggen ända från starten. Jag tror att du gör ett jättebra jobb med dina änglar, och jag vet att den flicka jag känner i din klass trivs mycket bra. Det är jag väldigt glad och tacksam för. Hoppas ni får en fin avslutning på veckan! Nästa vecka slutar Ramadan, blir det glass då? Hälsningar norskan.

2008-09-24 @ 16:05:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0