Gustav Vasa

Spännande! Från och med idag hade jag varnat om att nu....skulle det antecknas om någon kom för sent till de olika lektionerna. Lite less blir jag när de inte passar tiderna på morgonen eller blir alltför sena efter raster. Oftast är det samma gäng också som dräller runt och inte kommer på plats. Denna dag...nytt liv.! Alla kom i tid...till skolan och efter raster. Det är det jag säger....morot och piska...fungerar!

Annars har vi startat upp ett nytt arbetsområde. Gustav Vasa blir det nu fram till sportlovet. Provet, ja, det blir ett sånt, kommer veckan före sportlovet. Det ska läsas och föras anteckningar, svaras på frågor samt göras tidslinjer med olika händelser under Gustav Vasas regentsår. Även hans söner kommer att ingå. Oj oj oj, läslogg med årtal....ingen lek....

På tisdagarna har Änglarna delad idrottstimme. Pojkarna före lunch och flickorna efter. Det var tur för mig det. När jag gick igenom hur läsloggen skulle göras var det inte lätt att förstå. För någon av Änglarna. Min tanke var att de skulle göra anteckningar om olika årtal under läsandets gång för att sedan kunna använda sig av sina årtal då de gjorde tidslinjen. Ett helt nytt moment i inlärning, och det med elever som redan tidigare hade bekymmer med instruktioner. Både talade och skriftliga. Jag slet mitt hår och kämpade på. Flickorna förstod efter ca 20 minuter hur jag menade. Med pojkarna var det en helt annan sak. Det blev rena lustiga timmen. Till slut blev jag grinig...lyssna på vad jag säger. Pojkarna började göra sig lustiga över alla mina instruktioner. Då fick vi bryta för att ta en diskussion om vad som är rätt och riktigt när någon förklarar en uppgift. Efter hot om att få gå hem och göra uppgiften hemma bestämde dom sig för att lyssna.

Vi har också tagit upp sambandet mellan multiplikation och division. Även där så var några väldigt svåra att få igång och dessa fick ta med sig uppgiften hem. Annars är det mattekluringen till imorgon. Även start för It och slöjd....vi får väl se...
Jag påminner också om Föräldrarådet torsdag kl. 18.30. Jag är där...kom ni också

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0